همانطور که می دانید هشتگ گذاری در اینستاگرام دو کاربرد اساسی دارد ، یکی اینکه انگیزه شما از گذاشتن عکس را نشان می دهد و دوم اینکه گذاشتن هشتگ در اینستاگرام روی تصاویر به شما در پیدا شدن در اینستاگرام کمک می کند.
اصول هشتگ گذاری در اینستاگرام (instagram hashtag) می تونه اونقدرا هم که می گن سخت نباشه. اما اگه رعایت بشه می تونه بیزینس ما رو متحول کنه. برای یادگیری طریقه هشتگ گذاری در اینستاگرام اول باید بدونیم که اصلا هشتگ چیست ؟ و کاربرد آن چیست ؟ و بعد اینکه نحوه هشتگ گذاری در اینستاگرام به چه صورته و چه تاثیرات شگفت انگیز مستقیم و غیرمستقیمی در رشد کسب و کار ما داره. هشتگ گذاری اینستاگرام می تونه یکی از راه های فوق العاده جذاب و کاربردی برای تبلیغات رایگان و هدفمند بیزینس ما باشه.
هشتگ چیست و چه کاربردی دارد ؟
امروزه تمامی افراد حداقل یک بار از هشتگ ها در صفحات مجازی خود استفاده کرده‌اند. هشتگ همان کلمه یا عبارتی است که با علامت # آغاز می‌شود و ابزارهای فوق العاده قدرتمند در رسانه های اجتماعی هستند و یکی از مهم ترین عناصر ارتباط در دنیای دیجیتال به شمار می روند. می توان گفت برچسبی برای دسته بندی موضاعات در سطح جهانی است. به عبارت دیگر یک راه برای طبقه بندی و گروه بندی مطالب مشابه در کنار هم بشمار می رود. اگر بخواهیم یک تعریف دقیق از هشتگ ارائه دهیم؛ می‌توان گفت در واقع یک کتابخانه است که دارای قفسه‌های جداگانه به منظور فهرست بندی اطلاعات می‌باشد. زمانی که شما روی هشتگ مورد نظر خود کلیک می‌کنید به صفحه‌ای هدایت می‌شود که در آن صفحه تمام پست‌هایی که شامل آن هشتگ هستند، نمایش داده می‌شوند. در این صورت، دسترسی به مطالب مورد نظر زمانی که به یک محتوای خاص نیازمندیم با استفاده از هشتگ، خیلی ساده‌تر و در مدت زمان کمتری انجام می‌شود. هشتگ در واقع اطلاعات شناسنامه ای برای پیدا شدن شما در اینستاگرام می باشد. در نتیجه، زمانی که شما از هشتگ در پست‌های خود استفاده می‌کنید، آن پست در شبکه اجتماعی و در کنار سایر هشتگ های مشابه قرار می‌گیرد. و هر فردی که آن هشتگ را جستجو کند ،می‌تواند پست شما را نیز مشاهده کند. برای استفاده از هشتگ از علامت # (Number Sign) قبل از کلمه مورد نظر استفاده می شود. با این کار کلمه تبدیل به هشتگ می شود. وقتی کاربری روی یک هشتگ کلیک می کند به صفحه ای منتقل می شود که تمام موضوعات دارای آن هشتگ در آن صفحه قرار دارند.
توجه داشته باشید هشتگ گذاری در اینستاگرام با هدف افزایش فالور تنها زمانی می تونه موثر باشه که پیج ما قفل یا در حالت خصوصی (Private Page) نباشه. چون در این صورت پست های ما به فالورهای اون هشتگ موردنظر نشون داده نمی شه. بنابراین یکی از مقدمات هشتگ گذاری در اینستاگرام اینه که پیج خودمونو از حالت پرایویت خارج کنیم. یعنی دیدن پیجمون برای عموم آزاد باشه…
کاربرد هشتگ در استوری چیست؟
شما می‌توانید متناسب با محتوای استوری هایتان هشتگ های مرتبطی را در استوری خود قرار دهید. در صورتی که فردی هشتگ مرتبطی را با استوری های شما فالو کرده باشد، استوری جداگانه ای در صفحه ی هوم آن فرد نمایان می‌شود. آن استوری شامل تمام استوری هایی است که آن هشتگ خاص را درج کرده اند. بنابراین تاثیر هشتگ در استوری و دیده شدن آن قطعی و ثابت شده است.

هشتگ گذاری در اینستاگرام به چه دردی می خوره؟
1. جذب فالور رایگان هدفمند
2. راه اندازی کمپین اینستاگرام
3. دسته بندی محتوای اینستاگرام
4. دسته بندی پست ها دراینستاگرام
5. امکان جستجوی سریع در اینستاگرام
6. ساخت هشتگ شخصی در اینستاگرام و برندینگ رایگان
نکات استفاده از هشتگ اینستاگرام
1.بهتر است قبل از انتخاب هشتگ مناسب آن را در اینستاگرام جستجو نمایید. (بدین ترتیب هشتگ های مشابه دیگری که اینستاگرام به شما پیشنهاد می کند را مشاهده و از ایده های دیگران استفاده کنید.)
2.دقت داشته باشید در استفاده از هشتگ نمی توان از فاصله یا (Space) استفاده نمود. به منظور جداسازی کلمات در هشتگ های فارسی می توان از آندرلاین (_) و در هشتگ های انگلیسی از حروف بزرگ استفاده نمود.
3.در هشتگ ها می توان از اعداد استفاده نمود. کاراکترهای خاص نظیر @ # $ % * ؟ ! : و… در هشتگ پشتیبانی نمی شوند.
4.اگر بخواهید محتوای تولید شده خود را در یک دسته بندی در اینستاگرام جای دهید می توانید از هشتگ استفاده کنید.
5.توصیه می کنیم هشتگ های پرکاربرد و خاص را با هم ترکیب نمایید.
6.هشتگ ها برای تمامی رویدادها و اتفاقات مهم قابل استفاده هستند.
7.از تعداد زیادی هشتگ در هر پست استفاده نکنید. (زیرا نشان دهنده این است که شما در تلاش برای تبلیغ صفحه خود هستید. همچنین ممکن است اینستاگرام پست های شما را به عنوان اسپم بشناسد.)
8.هشتگ ربایی نکنید. ( استفاده از هشتگ ترند شده دیگران هشتگ ربایی محسوب می گردد.)
9.استراتژی هشتگ داشته باشید. (برای هشتگ گذاری از هر کلمه ای استفاده نکنید.)
10.ترجیحا بهتر است هشتگ های ایجاد شده تا حد امکان کوتاه باشند.
11.سعی کنید از هشتگ های مرتبط با موضوع پست استفاده نمایید.
12.از هشتگ های دارای معنا و مفهوم استفاده کنید.
13. در صورتی که در ابتدای کلمه علامت # را قرار ندهید ، هشتگ شما مورد بررسی قرار نمی گیرد
14. استفاده از هشتگ های بدون معنی اجتناب کنید .
15. هشتگ می تواند در هر جای متن ارسالی شما استفاده شود ولی سعی کنید بیشتر از 2 هشتگ در یک متن استفاده نکنید .
16.هشتگ های هر پست نمی تواند بیش از 30 عدد باشد.
17. هشتگ ها باید به نسبت بالایی شبیه آن کلماتی باشند که کاربران در اکسپلور اینستا سرچ می‌کنند.

چگونه برای خود در اینستاگرام هشتگ بسازیم؟
• وارد حساب کاربری اینستاگرام خود شوید و روی آیکن + کلیک کنید.
• عکس یا فیلمی که می خواهید به اشتراک بگذارید را انتخاب نمایید. روی عبارت Next بزنید.
• در قسمت کپشن پس از وارد کردن متن دلخواه هشتگ مورد نظر خود را با علامت # اضافه نمایید.
• پس از انتشار پست در زیر کپشن، هشتگ هایی که اضافه کرده اید را مشاهده خواهید کرد.
• در صورتی که هشتگ ها به درستی اضافه شده باشند به رنگ آبی درمی آیند
چگونه زیر پست هشتگ بگذاریم؟
دو راه برای قرار دادن هشتگ در زیر کپشن وجود دارد:
• هشتگ را بلافاصله بعد از کپشن بنویسید و آن را به متن بچسبانید.
• بین متن و هشتگ فاصله بگذارید.
• استفاده از روش دوم باعث می‌شود پست شما بهتر و منظم‌تر دیده شود. به همین دلیل ما هم این روش را پیشنهاد می‌کنیم. برای این منظور باید پس از تمام شدن کپشن یک علامت . بگذارید،( اینتر) بزنید و به خط بعد بروید، سپس هشتگ‌های مورد نظر خود را زیر پست درج کنید. در این روش به جای این که هشتگ‌های خود را زیر پست‌ها قرار دهید، آن‌ها را در کامنت اول می‌نویسید. ضمن این که به این ترتیب می‌توانید از هر ۳۰ هشتگ مجاز خود استفاده کنید بدون این که پست خیلی شلوغی داشته باشید. همچنین قادر خواهید بود آن‌ها را مخفی کنید و این یکی از بهترین مزیت‌های هشتگ گذاری در اینستاگرام در کامنت اول است.

برای یافتن هشتگ مناسب، چند راهکار وجود دارد:
از پیج رقبا استفاده کنید: شما می توانید پیج رقبای کاری تان را بررسی کنید و ببینید از چه هشتگ هایی استفاده می کنند، شما هم می توانید از آن هشتگ در اینستاگرام استفاده کنید.

از پیج های پر طرفدار الگو بگیرید: پیج هایی که در زمینه کاری شما فعالیت می کنند و محبوب هستند را بیابید. شما می توانید از هشتگ های آن پیج ها، برای پیج خودتان استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر زمینه کاری شما فروش غذای خانگی است، می توانید از هشتگ هایی که پیج رستوران ها یا فود بلاگرهای معروف استفاده می کنند، استفاده کنید.

هشتگ اختصاصی بسازید: ساختن هشتگ اختصاصی، از یک جهت اهمیت دارد؛ این که قبل از شما کسی از آن استفاده نکرده است. بنابراین اگر کاربران این هشتگ را سرچ کنند، فقط پست های شما برایشان نمایش داده می شود.

از هشتگ های ترند استفاده کنید: هشتگ های ترند را بیابید و از هرکدام شان که به زمینه کاری شما مرتبط است، استفاده کنید.

انواع هشتگ در اینستاگرام
هشتگ های اینستاگرام را می‌توان به ۶ دسته تقسیم کرد:
۱- هشتگ سرویس/کالا: این هشتگ‌ها نام نوع محصول شما را دارند. مانند #تیشرت #گوشی_آیفون
۲- هشتگ حوزه فعالیت: نشان می‌دهد که در چه زمینه‌ای کار می‌کنید. مانند #بازاریابی_اینترنتی
۳- هشتگ صنفی: اگر به صنف یا جامعه خاصی تعلق دارید می‌توانید از این هشتگ استفاده کنید. مانند #انجمن_عکاسان_جوان
۴- هشتگ مناسبتی: برای رویدادها، وقایع، کمپین‌ها و مناسبت‌های خاص از هشتگ مناسبتی استفاده کنید: #عید_فطر
۵- هشتگ مکان: این هشتگ برای ثبت مکانی که تجربه آن در اینستاگرام ثبت شده مناسب است: #شمال
۶- هشتگ روزانه: اگر برای روزهای مختلف هفته برنامه خاصی دارید می‌توانید از این هشتگ استفاده کنید: #شنبه_های_شانس
۷- هشتگ برند: اگر برند شما نام خاصی دارد و شناخته‌شده است یا می‌خواهید شناخته شود می‌توانید هشتگ برندتان را به کار ببرید: #آکادمی‌_بخشی

چطور هشتگ های پربازدید اینستاگرام را پیدا کنیم؟
۱- به صفحه اکسپلور اینستاگرامتان بروید.
۲- عبارت مورد نظر و مرتبط با کارتان را بدون علامت # سرچ کنید.
۳- به لیست tags بروید.
۴- اینستاگرام هشتگ های پربازدید و ترند را براساس میزان محبوبیت و استفاده شدن به شما نشان خواهد داد.

علت کار نکردن هشتگ در اینستاگرام چیست؟
حتی اگر بهترین محتواها را تولید کرده باشید و با تصور خودتان مناسب‌ترین هشتگ‌ها را برای بهتر دیده شدن آن‌ها استفاده کرده باشید، باز هم ممکن است هشتگ‌های شما به خوبی کار نکنند. برای این موضوع دلایل زیادی وجود دارد. مثل‌اینکه ممکن است هشتگی که استفاده کرده‌اید مناسب محتوای شما نبوده باشد یا آن را در مکان غلطی استفاده کرده باشید. حتی استفاده غلط از یک هشتگ خوب باعث دیده نشدن پست شما می‌شود. به هر حال دلایل زیر مهم‌ترین لیست برای علت کار نکردن هشتگ در اینستاگرام است:
۱- تکرار و کپی هشتگ‌ها که به این حالت اسپم شدن گفته می‌شود
۲- از هشتگ‌های بی ربط به محتوا برای پست‌های خود استفاده کرده‌اید.
۳- از هشتگ‌های ممنوعه استفاده می‌کنید
۴- از گستره بزرگی از هشتگ‌ها استفاده می‌کنید
۵- از هشتگ‌های بسیار رقابتی استفاده می‌کنید
6-خطای کاربران یا غلط املایی آن‌ها در تایپ هشتگ‌ها
7-هایجک کردن هشتگ(هشتگ ربایی)

شادوبن اینستاگرام چیست و راهکارهایی برای خارج شدن از شادوبن چیست؟
عاملی که منجر می شود پست های شما در هشتگ ظاهر نشود را شادوبن می نامند. این اتفاق زمانی رخ می دهد که قوانین استفاده از هشتگ ها را رعایت نکنید و از هشتگ های نامناسب در پست های خود استفاده نمایید.
زمانی که شما قوانین استفاده از هشتگ در اینستاگرام را رعایت نکنید و از هشتگ های نامناسب و غیر مرتبط در پست تان استفاده کنید، اینستاگرام شما را جریمه می کند و پست های شما در هشتگ ها نمایش داده نمی شوند. به این عامل عدم نمایش پست های شما در هشتگ، شادوبن می گویند.

برای خارج شدن از شادوبن اینستاگرام، این کارهای را انجام دهید:
• ابتدا هشتگ های نامرتبط پست خود را پاک کنید.
• رمز ورود اکانت تان را تغییر دهید.
• چند روزی در پیج اینستاگرام تان فعالیت نکنید.
• اگر اکانت تان تجاری است، آن را به اکانت شخصی تغییر دهید و پس از مدتی اگه خواستید دوباره آن را تجاری کنید.
• از هشتگ های تکراری در پست های خود زیاد استفاده نکنید.
• بر هر پست بیش از حد مجاز هشتگ استفاده نکنید. تنها تعدادی هشتگ مرتبط کافی است.
• از ربات های افزایش لایک و فالوور استفاده نکنید.
• از هشتگ های ممنوع استفاده نکنید.
• به اینستاگرام اطلاع دهید.

چطور از شادوبن پیج اینستاگرام جلوگیری کنیم؟
از هشتگ های تکراری استفاده نکنید.
از هشتگ هایی که ممنوع هستند استفاده نکنید.
برای هر پست بیش از حد مجاز از هشتگ استفاده نکنید.
از ربات های افزایش فالوور استفاده نکنید.
از ریپورت شدن بیش از حد جلوگیری کنید.
در فاصله زمانی کوتاه فعالیت زیادی نداشته باشید.

هشتگ ترند اینستاگرام چیست؟
هشتگ هایی که بیشترین استفاده را داشته و فراگیر شوند (رواج یابند) هشتگ های ترند نامیده می شوند.
تاپ هشتگ چیست ؟
تاپ هشتگ ها، هشتگ هایی هستند که بیشترین استفاده را در اینستاگرام داشته اند و بیشترین پست ها در مورد آن ها وجود دارند. تاپ هشتگ ها با هشتگ های ترند متفاوت اند. یک هشتگ ترند، ممکن است در قسمت تاپ ها قرار بگیرد یا نگیرد.

در واقع یک هشتگ در اینستاگرام زمانی که ترند می شود، یعنی بسیار مورد استفاده و توجه قرار می گیرد. اما ممکن است هشتگ های ترند دیگری باشند، که بسیار بیشتر استفاده شده اند و در تاپ ها قرار گرفته اند.

سوالات رایج:
تا چند هشتگ را می‌توان در کپشن اینستاگرام استفاده کرد؟
شما می‌توانید تا حداکثر ۳۰ هشتگ را در کپشن جا بدهید.
چگونه می‌توان هشتگ را در کپشن پست مخفی کرد؟
ابتدا پست را منتشر کنید و سپس هشتگ‌ها را در اولین کامنت بنویسید. تاثیر گذاشتن هشتگ در کامنت با هشتگ در کپشن یکسان است.
چگونه می‌توانم بفهمم هشتگ‌های من مناسب هستند یا خیر؟
می‌توانید به بخش insight اینستاگرام سر بزنید و ورودی‌هایتان از هشتگ را بررسی کنید. با این روش تا حدودی خواهید فهمید که هشتگ های مناسبی به کار برده‌اید یا خیر.
تفاوت هشتگ و تگ کردن در اینستاگرام چیست؟
با هشتگ گذاری در اینستاگرام فیلم و عکس ها در دسته بندی های خاص خود قرار می گیرند که به راحتی می توانید آن ها را جستجو کنید و کاملا با تگ کردن در اینستاگرام متفاوت است. منظور از تگ کردن این است که در پست اینستاگرام خود آیدی شخصی که در عکس یا فیلم مذکور وجود دارد را روی پست منشن یا تگ کنید .
چرا با سرچ کلمات در اینستاگرام نمی توانم هشتگ های مورد نظر آن را پیدا کنم؟
برای پیدا کردن هشتگی در اینستاگرام نیاز است در صفحه جستجو قبل از کلمه مورد نظر حتما از # استفاده کنید و کلمات را پشت سر هم تایپ و به جای فاصله از _ استفاده کنید.

هشتگ ها در اینستاگرام را بر چه اساسی انتخاب کنم؟
هشتگ می تواند یک کلمه معمولی یا مخفف یا اصطلاح یا ترکیبی از عدد و حرف باشد که بدون فاصله بین کلمات ایجاد می شود.
آیا گذاشتن هشتگ در کامنت ها تفاوتی با گذاشتن هشتگ در کپشن دارد؟
گذاشتن هشتگ در کامنت ها با قرار دادن آن در بخش کپشن پست هیچ تفاوتی باهم ندارند. این انتخاب شماست که آنها را در کامنت ها درج کنید و یا در بخش کپشن. تنها تاثیری که درج هشتگ ها در بخش کامنت ها می‌گذارد این است که شکل ساده و مرتبی به کپشن پست های شما می‌دهد و باعث می‌شود مخاطب از نگاه کردن به پست های شما احساس خستگی و یا دلزدگی نکند. به عبارت دیگر گذاشتن هشتگ در کامنت ها نوعی مخفی کردن آنها حساب می‌شود. در صورتی که همچنان از تاثیرات مثبت آن بهره‌مند هستید.
آیا گذاشتن هشتگ در بیوی اینستاگرام تاثیر خاصی بر بالا آمدن پیج دارد؟
گذاشتن هشتگ در بیوی اینستا تاثیری در روند بالا آمدن پیج شما نخواهد داشت. این امکان صرفا به این دلیل در بیوی اینستاگرام گذاشته شده است تا زمانی که تمایل داشتید، از یک هشتگ خاص در اینستاگرام حمایت کنید و یا هشتگ اختصاصی خود را به فالوورهایتان معرفی کنید. بیشتر پیج‌های بیزینسی از این روش استفاده می‌کنند. یعنی خاص‌ترین هشتگی که معرف برند آن‌هاست را در بیوی پیج قرار می‌دهند.